דף הבית אודות לקוחות המלצות דרושים צור קשר
שבלולי דרמטי
שבלולי בטבע
שבלולי מספר סיפורים
שבלולי בחו"ל
שבלולי, אני וסביבתי
שבלולי רב תחומי
סקרנות מדעית
השכרת ערכות להצגות לילדים
המיוחדים שלנו
הצגות ילדים מומלצות
פעילויות מיוחדות מומלצות
פעילויות מיוחדות לפי הזמנה
תכניות פדגוגיות מתמשכות
שבלולי משחק עם חברים
יסודות פיתוח משחקי מחשב, ד-ה

shablul1

תוכניות פדגוגיות-חברות וקבלת השונה

........................................................................................................................

מהי תכנית פדגוגית מתמשכת - למידע נוסף לחץ כאן!

.......................................................................................................................

 

 

"דומה או שונה זה בכלל לא משנה" – תכנית העשרה בנושא חברות וקבלת השונה.

  

התכנית עוסקת בעיקרה, בערך החברות, קבלתו של האחר ממני ובהכרה כי כל בני האדם נולדו שונים זה מזה.

 

הפעילויות השונות המוצעות בחוברת זו, בנויות באופן הדרגתי: תחילה הגדרתו של "האני", זיהויו של האחר ממני שאף הוא "אני" בפני עצמו, שיום והמשגה של מושגים כמו "זהה" "דומה" ו"שונה", העצמה של הייחודיות בכל אחד ושימת דגש על הצדדים החזקים בכל אחד מן הילדים.

מנקודה זו, של העצמת "האני" וחיזוק הביטחון העצמי, נעבור להתבוננות בחבר שלי, באחר ממני ובשונה.

תכנית פדגוגית לילדים-חברות וקבלת השונה


 

 

 

 

 

 

בחלק מהפעילויות המוצעות בחוברת, ישנה התייחסות ליצירות קלאסיות לילדים (שירים, דקלומים, סיפורים), אשר עוסקות בצורה זו או אחרת בנושא החברות וקבלתו של האחר. כשכל יצירה מביאה ומעלה את נושא החברות והיחס לשונה בצורה אחרת.


פרק מיוחד מוקדש לספר "אואן ומזאי" מאת איזבלה האטקוף, קרייג האטקוף ודוקטור פאולה קהומבו, שמקבל כל גן. הספר, המבוסס על סיפור אמיתי, זכה לשבחים רבים בקרב העיתונות הכלל עולמית, ולמומלץ משרד החינוך. בחרנו בספר זה, כדי לתמוך בנושא התכנית, היות והוא מדגים בצורה נפלאה, כיצד יכולה לבוא לידי ביטוי חברות בין שני סוגים שונים לחלוטין של בעלי חיים, ומהווה דוגמא מצוינת לילדים, שכל חיבור בין שנים הוא אפשרי, לא משנה מידת השונות ביניהם. הכול תלוי ביכולת שלנו לקבל את האחר .

 

מבנה החוברת:

 

פרק ראשון: דומה, שונה ומה עוד?


על מנת לרדת לעומקם של דברים בכל הנוגע לקבלתו של השונה ממני, עלינו בראש ובראשונה להבהיר לילדים את המושגים הבסיסיים בהם נשתמש במהלך התכנית: זהה, דומה, שונה, מיוחד וכד'.

לאחר מכן, נבדוק, מה היתרונות והחסרונות בזהות מוחלטת בין פרטים בחברה, מהם היתרונות והחסרונות בדמיון רב ובשונות מוחלטת.

 

פרק שני: והילד הזה הוא אני...


כיצירת בסיס איתן ובטוח לקבלתו של האחר, ננסה בפרק זה לטעת בילד תחושת בטחון באשר למי שהוא. נעצים את ייחודו של כל ילד וילד וניתן חיזוקים חיוביים לשונות בין הילדים בגן.

 
פרק שלישי: על יצורים חיזרים ומה עוד?


תחילתו של המפגש עם האחר והבלתי מוכר נעשה דווקא עם "האחר הקיצוני" – חייזרים, חבר מכוכב אחר, יצורים דמיוניים כמו ברבאבא, משהו אחר ובע"ח. זאת כאלגוריה למערכות יחסים בין הילדים. בפרק זה, יוכלו הילדים להיפגש עם תחושת הסקרנות שמביא עימו מפגש עם השונה מהם. כמו-כן, יוזמנו להיכנס לנעליו של האחר, ולחוש מהי דחייה חברתית, כיצד הסביבה יכולה לעזור או לחלופין לחרב בבניית הביטחון העצמי של כל פרט בה.

 
פרק רביעי: שונה הוא גם מיוחד


בפרק זה נביא דוגמאות לילדים הנבדלים באופן זה או אחר במראם החיצוני. נראה שתי גישות שונות והתמודדויות שונות של שני ילדים אשר שניהם "ג'ינג'ים": נחזק את תגובתה החיובית של הסביבה לקבלת הילד השונה, ננסה להביא את הילדים בגן להזדהות עם הילדים המתארים קושי בשל היותם שונים, ובסופו של דבר לפתח בהם רגישות לזולת.

 
פרק חמישי: חברים מכל מיני צבעים


בפרק זה, נתייחס לשונות התרבותית שבאה לידי ביטוי בחברה הישראלית. נבליט את הייחודיות של כל עדה ומגזר, נעודד סובלנות לשונה ממני מבחינה שפתית, מראה חיצוני, מנהגים, ואורח חיים שונה. נפנה מקום לתרבויות השונות, נחזק את הילד שארץ מוצאו שונה משלנו בדרך של מתן במה וכבוד.

 

פרק שישי: ילד מיוחד משמיים


בפרק זה, יפגשו הילדים עם יהלי קרת, ילד בן חמש וחצי, שהינו ילד בעל צרכים מיוחדים. החלטנו להביא את סיפורו של יהלי מנקודת מבטו ולהראות לילדים , כי למרות צרכיו המיוחדים השונים משלהם, עדין רב הדומה על השונה, וכי יוכלו למצוא מהמשותף ולהתחבר גם עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. בנוסף,נדגיש בפרק זה, בפני הילדים כיצד יכולה החברה והסביבה להקל ולעזור ליהלי ולילדים נוספים בעלי צרכים שונים משלהם, ובעיקר נשים דגש על הצורך של ילדים אלה בקבלתם כשווים בין שווים.

 

פרק שביעי: אואן ומזאי – מי אמר שחברים צריכים להיות דומים

 
פרק זה, אשר תומך בספר הקריאה שקיבל כל גן, יעזור לך הגננת בבחירת הנקודות וההדגשים, אותם יש להעלות בפני הילדים , לפני, תוך כדי, ולאחר הקראת הסיפור של "אואן ומזאי". הפרק נועד לשבור קונספציות מקובלות לגבי חיבורים בין פרטים, והוא שם דגש על העובדה, כי כל חיבור בין שניים הוא אפשרי, ללא קשר למידת היותם דומים/זהים. הכול תלוי ביכולת שלנו להכיל ולקבל את האחר מאתנו, באשר הוא.

 

פרק 8: החיבוקונים


בפרק זה, מובאים בפנייך נושאים לדיון ונקודות למחשבה עם הילדים בעקבות ההצגה "החיבוקונים".

 

..........................................................................................................................

 

ההצגה מהווה חלק מהתכנית הכוללת, שעוסקת בערך החברות

ובקבלתו של האחר ממני

..........................................................................................................................

 

 

 פעילויות פדגוגיות מתמשכות נוספות

  

שירי משוררים | ישראל שלי | חברות וקבלת השונה | ילדים וצבעים | אוספים | פנטזיה ודמיון 

 חלון לתיאטרון | ילדים סביב העולם | מילים מפטפטות | מה תרצה להיות | המסע לארץ הצלילים

| קום והתהלך בארץ