דף הבית אודות לקוחות המלצות דרושים צור קשר
שבלולי דרמטי
שבלולי בטבע
שבלולי מספר סיפורים
שבלולי בחו"ל
שבלולי, אני וסביבתי
שבלולי רב תחומי
סקרנות מדעית
השכרת ערכות להצגות לילדים
המיוחדים שלנו
הצגות ילדים מומלצות
פעילויות מיוחדות מומלצות
פעילויות מיוחדות לפי הזמנה
תכניות פדגוגיות מתמשכות
שבלולי משחק עם חברים
יסודות פיתוח משחקי מחשב, ד-ה

shabluli-stage

חוגים - שבלולי מספר סיפורים

 

השכרת ערכות אביזרים לחוגי דרמה ושעת סיפור

 

 

שבלולי מספר סיפורים לגילאי 5-1.5:


storiesHpic פעילות המפגישה את ילדי הגיל הרך עם סיפורים מוכרים ומפיחה בסיפורים ובדמויות רוח חיים.
בכל מפגש מגיע מדריך שהוא שחקן, בובנאי, מפעיל בובות באופן מקצועי, ויכניס את הילדים אל הקלאסיקה של עולם הסיפורים: "הפיל שרצה להיות הכי"/פאול קור, "דירה להשכיר"/לאה גולדברג, "אליעזר והגזר"/לוין קיפניס, "הזחל הרעב"/אריק קארל ועוד עשרות סיפורים (מעל 50 ליתר דיוק), קורמים עור וגידים ויוצאים מתוך הספרים והדפים לידי דמויות שמגיעות היישר אל גן הילדים. וכך, הופכים הסיפורים להצגות קטנות.

 

 

 

שבלולי מספר סיפורים

 מטרות התכנית:


לקרב את ילדי הגיל הרך אל עולם הספרות בדרך חוויתית ומהנה.
להגדיל את עוצמת החוויה שבמפגש עם סיפורים.

"להחיות" סיפורים מוכרים ולהפוך אותם מעין הצגות קטנות.
לתת לילדים אפשרות לביטוי רגשי והזדהות בעקבות נושאים שעולים מהסיפורים השונים (פחדים, פרידה, גמילה ממוצצים/צרכים וכד').

לימוד ועיבוד נושאים חברתיים וכישורי חיים באמצעות סיפור.

 

 

אופן הביצוע:


  התוכנית נפרסת על פני שנת הלימודים כאשר בכל שבוע מתקיים מפגש בן 30 דקות
   בו משתתפים כל ילדי הגן בקבוצ
ה אחת.
(לילדים מעל גיל 4 יותאם מפגש בן 45 דקות)


  התוכנית משתלבת במערך הלימודים הנהוג בגני ילדים. בתוכנית פעילויות
   מיוחדות, המותאמות לחגי ולמועדי ישראל ומתייחסות לעונות השנה.

 

 

מבנה קבוע של החוג:


מבנה החוג קבוע עם התחלה, אמצע וסיום על מנת לאפשר לילדי הגיל הרך לצפות במתרחש, להשתלב בפעילות בבטחה וליהנות מהמוכר והידוע.
יחד עם זאת, בכל פעילות נפגשים הילדים עם סיפורים שונים, בעלי תכנים שונים, המלווים בבובות הפעלה מגוונות, אביזרים חדשים, וכן שירים מוכרים, משחקי אצבעות ומנגינות ולעיתים אף אביזרי התחפשות או אביזרי הפעלה שונים לפעילות בתנועה.

 

לכל מפגשי החוג, מתלווה בובת הפעלה קבועה, העונה לשם "בילי".
בובה זו הינה החוט המקשר בין כל הפעילויות במהלך כל השנה, היא שפותחת כל פעילות ומטרתה לתת תחושת בטחון, שכן אותה הילדים לומדים להכיר כבר בפעילויות הראשונות ובאמצעות המפגש הקבוע עימה, נכנסים הילדים אל המפגש ביתר קלות. בנוסף מגיע מדריך החוג עם שק/מזוודה של "עולם הסיפורים", בובות הפעלה ססגוניות ומרהיבות הקשורות לסיפור הרלוונטי, אביזרי התחפשות לילדים כגון: קשתות עם אוזניים, כובעים, גלימות, זנבות, מחושים וכד' לפעילות בתנועה, דיסק ובו מוסיקה ואפקטים קוליים שונים המותאמים לכל פעילות , וכן שירי ילדים מוכרים המשתלבים בפעילות.

 שבלולי-סיפורים לילדים

חלק ראשון: פתיח - כניסה לעולם הסיפורים     
שיר פתיחה קבוע לכל פעילות.
 

חלק שני: הצגת נושא הסיפור
בחלק זה שולף המדריך מתוך שק הסיפורים אביזרים אשר קשורים לסיפור הרלוונטי ובונה בצורה הומוריסטית, מתח וסקרנות באשר לסיפור שיסופר במפגש זה.

 

חלק שלישי: הצגת הסיפור
בחלק זה ינוהל על פי רב דיאלוג עם "בילי", בובת החוג הקבועה. בר"כ השיחה עימה, שאף היא נעשית בצורה הומוריסטית, תוביל לנושא שיעלה בסיפור.

 

חלק רביעי ומרכזי: הסיפור
בחלק זה יסופר הסיפור בצורה ויזואלית ובאמצעות בובות הפעלה מרהיבות, תחפושות ובשילוב אפקטים קוליים, מוסיקה ואביזרי המחשה נוספים. לעיתים יצפו הילדים באופן פאסיבי ולעיתים ישתלבו כשחקנים.

 

חלק חמישי: "סיכום" הסיפור
בשלב זה חוזרת "בילי", בובת החוג, מגיבה בעקבות הסיפור בו צפתה ומנהלת עם הילדים דיאלוג אודות מה שראו: מדובבת אותם לבטא תחושותיהם ומחשבותיהם, ומאפשרת להם להביע את רגשותיהם.

 

חלק שישי: פעילות בעקבות הסיפור
בחלק זה, יופעלו הילדים בעקבות הסיפור. הם יוזמנו להיות הדמות הראשית עליה סופר הסיפור, יקבלו אביזר התחפשות כדי לחברם טוב יותר לדמות ויופעלו בתנועה בצליל ובשיר.

 
חלק שביעי: פרידה מעולם הסיפורים
לקראת סוף הפעילות , ייפרדו הילדים מכל הבובות והאביזרים שהשתתפו בפעילות. חלק זה חשוב ביותר על מנת להכינם לקראת פרידה. ולבסוף יושר שוב שיר החוג, באורנטציית פרידה.

 

 

שבלולי מספר סיפורים

פרק ב': רקע רעיוני ואקדמי לתוכנית

 
התוכנית מותאמת לילדי הגיל הרך, גילאי שנה וחצי עד חמש.
ילדי הגיל הצעיר (שנה וחצי שנתיים וחצי), שרויים עדין בתוך בועת עולמם, ועדיין נהנים מתחושת הצנטרליסטיות:  "אני הוא מרכז העולם והכול סובב סביבי".
יחד עם זאת, כבר בגיל זה מתחילה האינטראקציה עם הסביבה, אשר לא פעם נתפשת בעיני הילד כמאיימת וכמנוגדת לצרכיו.
אחת הדרכים שעשויה להקל על הפעוט ולעזור לו להתמודד ולהשתלב טוב יותר כיחידה חברתית עם הסביבה החיצונית הקרובה אליו, היא באמצעות סיפורים.

 


במפגש המהנה עם הסיפורים, חווה הילד, מעבר להנאה הצרופה שבסיפור, מעין "קתרזיס" כאשר גם בסיפורים נתקלות הדמויות השונות באותן התמודדויות וחוויות כפי שהוא נאלץ לא פעם להתמודד.
התחושה של: "אני לא היחיד..." או "אני לא לבד בהתמודדות..." גורמת לילד להזדהות עם דמויות מהסיפורים השונים, ומקלה עליו את תחושת הבדידות והמאבק אותם הוא חווה.

 

לא כל שכן, כאשר הדמויות בסיפורים קורמות עור וגידים ויוצאות מתוך דפי הספרים ומגיעות אליו לגן, מתעניינות בשלומו, משתפות אותו בדילמות שלהן ובתחושותיהן ומאפשרות לילד להביע את רגשותיו שלו ולהזדהות איתו.

 

 

תכנית החוג משלבת את המוכר והידוע עם החדש והמפתיע:

 

על מנת שהילדים ירגישו בטוחים וידעו מה עומד להתרחש ויוכלו להתפנות להנאה שבכל מפגש, חשוב היה לבנות את הפעילויות השונות ע"י מבנה קבוע, בעל ריתמוס ומאפיינים קבועים, שחוזרים על עצמו.
כך יכולים הילדים להצטרף אל השירים המוכרים, ה"בדיחות" שחוזרות על עצמן ולדעת ולהכיר כל שלב בפעילות.
יחד עם זאת, כל פעילות היא חוויה חדשה המפגישה את הילדים עם תכנים וסיפורים חדשים.
כל פעילות מלווה בבובות אחרות, מרה
יבות, קומוניקטיביות , אשר מותאמות במראן לגיל הילדים.

 

את הבובות השונות יוצרת בובנאית מוסמכת, שמתאימה באופן מיוחד לחוג ולפעילויות המיוחדות, בובות תואמות.

 

 .................................................................................................................................

 

צוות פיתוח התכנית:

יעל פדרעובדת סוציאלית, ושחקנית/בובנאית מוסמכת.
שושי אריאלי – * בעלת תואר ראשון בחינוך, *בוגרת המסלול לחינוך יצירתי מטעם סמינר הקיבוצים, מנהלת פיתוח ב"שבלולי".
אדריאנה מורנו –
בובנאית מוסמכת